Rekabet Etmeme Sözleşmesi

Rekabet etmeme sözleşmesi, nca, şirket sırları, gizli bilgiler

Rekabet etmeme sözleşmesi (NCA), işverenlerin işlerini korumalarına yardımcı olan bağlayıcı bir sözleşmedir. Tahminen 36 ila 60 milyon özel sektör çalışanı bir tür NCA’ya tabi olduğundan oldukça popülerdir. NCA’ların işletmeler için neden bu kadar çekici olduğunu anlamak kolaydır. Çalışanların özel bilgileri paylaşmasını, rakiplerle çalışmasını veya rakip bir iş kurmasını yasaklar. İşletme sahiplerine çekici görünseler de, NCA’ların eleştirilebilecek noktaları vardır. Bazı durumlarda, işçi haklarını fazla kısıtlayıcı oldukları için mahkeme dışına çıkarılmışlardır. Bir NCA kullanmayı düşünüyorsanız, göz önünde bulundurmanız gereken birçok faktör aşağıda belirtilmiştir.

Rekabet Etmeme Sözleşmesinin Temelleri

Rekabet Etmeme Anlaşması ve Rekabet Etmeme Sözleşmesi olarak da bilinen bir NCA, şirket bilgilerini gizli tutmak için çalışanlar tarafından imzalanan bir sözleşmedir. Çalışanların rakiplerle çalışmasını önlemeye ek olarak, NCA’lar aynı sektördeki işletmelere şirket sırlarını ifşa etmelerini de yasaklayabilir. Sözleşme genellikle ticari sırların, müşteri listelerinin veya fikri mülkiyetin paylaşılmasına ilişkin kısıtlamaları içerir.

NCA’lar, uygulanabilir olmaları için belirli şartlar içermelidir. NCA’nızın bir çalışanın iş bulma yeteneğini kısıtlama konusunda çok ileri gitmediğinden emin olmalısınız. NCA’nızın mahkemede geçerli kalmasını istiyorsanız, şu üç temel alana dikkat etmelisiniz:

• Zaman. Genel olarak, daha uzun anlaşmalar, NCA’ların mahkemede uygulanma olasılığını azaltır. Dönem uzunluğu için belirlenmiş bir süre yoktur, ancak çoğu NCA altı ay ile bir yıl arasında sürer. Birkaç yıl veya daha uzun sürenlerin mahkemeye çıkma şansı daha azdır.
  • Coğrafya. NCA’lar, çalışanlarınızın bölgenizdeki rakiplerle çalışması konusunda makul bir kısıtlama sağlamalıdır. NCA’nızdaki coğrafi kısıtlamaların boyutu sektörünüze bağlı olacaktır. Bununla birlikte, mahkemeler daha yerelleştirilmiş sınırları kabul etmeye daha isteklidir.
  • Kapsam. Geniş terimlere sahip NCA’ların mahkemede kazanması pek olası değildir. Bir çalışanın iş bulma yeteneğini kısıtladıkları için, NCA’nızda rakiplerinizi net bir şekilde tanımlamak çok önemlidir. Geçerli olan endüstri alanını adlandırmalısınız. Bazı durumlarda, belirli rakiplerinizi adlandırmaktan bile yararlanabilirsiniz.

Rekabet Etmeme Sözleşmesi Ne Zaman Oluşturulmalı

İşletmeler, çeşitli nedenlerle NCA’lar oluşturabilir. Bir NCA oluşturmanın etkenleri işletmeden işletmeye farklılık gösterse de, dikkate alınması gereken birkaç önemli faydası vardır. Birincisi, NCA’lar çalışanların özel bilgileri paylaşmasını engeller. Ticari sırlar, iş süreçleri ve müşteri bilgileri gibi şirket ayrıntılarının kamuya açık hale gelmesinden endişe ediyorsanız yararlı olabilirler. Çalışanlar genellikle bu sırları bilirler ve kapıdan çıkmaları durumunda bu gizliliği korumak çok önemlidir. Bir NCA, bu gizli bilgileri rakiplere vermelerini engeller.

NCA’lar, satın almalar sırasında da faydalıdır. Bir işletme satın alıyorsanız, satıcının rakip bir iş kurmasını önlemek için bir NCA kullanabilirsiniz. Diğer taraftan, NCA’lar satış yapmaya karar verirseniz işletmenizin değerli görünmesini sağlayabilir, potansiyel alıcılara güven verebilir ve rakiplerle çalışmayı seçen hoşnutsuz çalışanlarla ilgili endişeleri giderebilirler. NCA’lar, müşteriler için büyük bir satış noktası olabilir, çünkü müşteriler genellikle şirketlere iş sırlarını emanet eder. Defter ve kayıtlarda NCA’ların bulunması müşterilerinize gizli bilgilerinin güvende olduğu konusunda iç rahatlığı sağlayabilir.

İşletme sahipleri için NCA’ların çekiciliğini görmek kolaydır. Peki ya işçiler için? İşletme sahiplerinin bir NCA oluşturmadan önce çalışanın bakış açısını göz önünde bulundurması önemlidir. NCA’ların çalışanlar için karmaşık bir konu olduğu inkar edilemez ve birçok kişi, çalışanın gelecekte iş bulma yeteneğini sınırladığını iddia ediyor. Bir işletme sahibi olarak, bir NCA imzalamalarını zorunlu tutmanız durumunda, bazı potansiyel çalışanların sizinle çalışma olasılığının daha düşük olduğunu göz önünde bulundurmalısınız. Bu kesinlikle dikkate alacağınız tek faktör olmamasına rağmen, işletmeniz için NCA’lar oluşturmadan önce artıları ve eksileri tartmanız önemlidir.

Rekabet Etmeyen Sözleşme Kanunları

Birçok işletme rutin olarak NCA’lar kullansa da, bunlar her zaman uygun bir seçenek değildir. Bazı eyaletlerde NCA’ların uygulanmasını yasaklayan yasalar vardır. California, Kuzey Dakota ve Oklahoma, NCA’ların kullanımını yasakladı. California’da özellikle kısıtlayıcı NCA yasaları vardır. California’da çalışanlar, işçilerin NCA’ları imzalamasını isteyen işverenlere dava açabilir. Aksine, tüm eyaletlerin neredeyse yarısı, işverenlerin işten çıkarılmış işçilerin aynı sektörde bir yıl veya daha fazla rekabet etmesini önlemesine izin veriyor.

Florida’daki NCA yasaları nelerdir? Florida’nın NCA’larla karmaşık bir geçmişi var ve yasama organı, hükümleri birkaç kez yeniden yazdı. 1996 yılına kadar, NCA’lar Florida kamu hukukuna göre çok kısıtlayıcı görülüyordu. Florida’nın mevcut rekabet etmeme yasası, “bu tür sözleşmeler zaman, alan ve iş alanı açısından makul olduğu sürece” rekabet etmeme anlaşmalarının yasak olmadığını belirtmektedir. Mevcut Florida yasası ayrıca NCA’ları beş temel öğe ile sınırlandırmaktadır: ticari sırlar, iyi niyet, müşterilerle ilişkiler, gizli bilgiler ve özel eğitim. Bir NCA’yı uygulamak için, meşru ticari çıkarları korumanın gerekli olduğunu kanıtlayabilmelisiniz.

Dikkate Alınacak Rekabet Etmeme Sözleşmesi Maddeleri

Bir rekabet etmeme anlaşmasının uygulanabilir olması için aşağıdaki maddeleri de eklemeniz gerekir:

• Tüm tarafların isimleri ve iletişim bilgileri.
  • Sözleşmenin tarihi ve süresi.
  • Anlaşmanın kapsadığı coğrafi konum.
  • Sözleşmede tanınan tazminat bedeli. Bu, yeni bir çalışan için bir maaş veya şirketten ayrılan bir çalışan için toplu bir ödeme olabilir.
  • Yasaklanmış faaliyetler hakkında ayrıntılar ve anlaşma kapsamındaki bilgiler.
  • Anlaşma tarafından korunan menfaatlerin bir açıklaması.
  • Anlaşmayı ihlal etmenin cezaları.

Çoğu NCA, ilk başta doğru şekilde düzenlenmediği için mahkeme dışı kalır. Çok fazla kısıtlama getirmekten kaçının ve kendinizi başarıya hazırlamak için sözleşmenizde yer alan kapsamı, zamanı ve bölgeyi açıkça tanımlayın. Ticari avukatlarımız, bir NCA hazırlamanın pratik ve yasal yükümlülükleri konusunda size rehberlik edebilir. Başlamak için hemen bugün bizimle iletişime geçin.